HISTORIA

1951 Säljer Kurt Jonsson och Ruben Sandberg en Renault CV 4 och travhästen Kajva och får ihop kontantinsatsen på Lennart Gisslers åkeri. Verksamheten ges sedemera namnet Sandberg & Jonsson Åkeri.

1952 köper Kurt och Ruben första boggiebilen för fjärrtrafik till Stockholm. Två turer i veckan går längs grusvägen mellan Östersund och Stockholm

1954 inleds ett avtal med Svenska Esso om bensintransporter från Sundsvall till Jämtland. Som mest har åkeriet sex tankbilar.

1964 köper Sandberg & Jonsson Jämtlands första 4-axlade luftfjädrade skåpsläpvagn.

1966 flyttar åkeriet till nuvarande plats på Fagerbacken i Odenskogs Industriområde.

1970 investerar Sandberg & Jonsson i en Scania 140 Super, lastbilstillverkarens första modell med V8.

1972 säljs anläggningsbilar , grävmaskiner och dumprar efter beslut att avveckla anläggningsbiten i åkeriet.

1986 när Ruben Sandberg och Kurt Jonsson delar upp bolaget, säljs alla tankbilar till Rubens son Michael.

1987 fusionerar Sandberg & Jonsson och Bilspedition. Nya bolaget, Bilspedition i Jämtland AB , omfattar åkeriet samt lokaler och terminaler som ägts av gamla Bilspedition.

1994 "upphör" Bilspedition i Jämtland AB när ägarna bestämmer sig för att gå skilda vägar.

1997 är Sandberg & Jonsson hedersgäster när Scania Finans firar 50 år. Sandberg & Jonsson föräras titeln ”Finansbolagets äldsta kund”.

2001 firar Sandberg & Jonsson 50 år.

2003 invigs de toppmoderna lokalerna och 1.500 kvadratmeter stora verkstads- och kontorslokalerna.

2003 övertar Sandberg & Jonsson Distribution AB hela ansvaret för ICA:s distribution i Jämtland.